De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Tijd begint te dringen voor Code95

Tot en met het tweede kwartaal van 2016 hebben 138.907 chauffeurs hun verplichte nascholing (Code95) afgerond. Dat betekent dat alleen al dit jaar 41.882 chauffeurs hun volledige 35 uur nascholing hebben gevolgd. Op 10 september moeten chauffeurs die hun rijbewijs voor 10 september 2009 hebben behaald de volledige 35 uur hebben behaald. Dat meldt het CBR. Hoeveel chauffeurs in de gevarenzone zitten is onduidelijk en ook onmogelijk aan te geven. De opleidingscapaciteit is echter voldoende om iedereen aan de benodigde scholingsuren te helpen.

Tijd begint te dringen voor Code95

Tijd begint te dringen voor Code95

‘Laat automobilisten kennismaken met vrachtauto’In het tweede kwartaal 2016 zijn er in totaal 64.762 dagen nascholing gevolgd, waarvan 14.867 praktijk en 49.529 theorie. Dit is aanzienlijk meer dan het aantal gevolgde dagen in het tweede kwartaal 2015, waarin er 38.864 dagen nascholing zijn gevolgd.

1e kwartaal2e kwartaalTotaal
Praktijktraining14.22714.86729.094
Theorietraining55.64749.895105.542
Totaal69.87464.762134.636

 

In een staatje over de door chauffeurs gevolgde bijscholingsdagen (a 7 uur) zegt CBS dat in totaal 139.528 chauffeurs alle vijf verplichte bijscholingsdagen in de tas hebben. Dat aantal wijkt licht af van de 138.907 die aan het begin van dit artikel wordt genoemd, maar dat ligt volgens CBS aan een groep chauffeurs die wel vijf trainingsdagen heeft gevolgd, maar niet de verplichte praktijktraining. Ze voldoen daarmee nog niet aan de eisen en hebben de nascholing nog niet afgerond.

Het staatje van CBR over gevolgde trainingsdagen is als volgt:

1 – aantal chauffeurs 23.551
2 – aantal chauffeurs 14.302
3 – aantal chauffeurs 15.080
4 – aantal chauffeurs 11.539
5 of meer – aantal chauffeurs 139.528

Wie bovenstaand staatje simpel interpreteert, slaat de schrik om het hart. Zouden bijna 65.000 chauffeurs – de optelsom van de dagen 1 t/m 4 – de verplichte nascholing nog niet hebben afgerond? Deze getallen willen echter niet zeggen dat al deze chauffeurs ook in de gevarenzone zitten om op 10 september a.s. Code95 te kunnen laten bijschrijven op het rijbewijs. Er zijn namelijk ook chauffeurs die pas na 10 september 2008 (buschauffeurs) of 10 september 2009 (vrachtwagenchauffeurs) hun rijbewijs hebben gehaald. Zij vallen meteen in een vijfjarige cyclus en lopen dus niet gelijk met andere chauffeurs. Het is mogelijk dat zij nu 1 of 2 cursusdagen gevolgd hebben, maar nog tijd genoeg hebben voor dat hun termijn verstreken is.

Het is uiterst lastig, eigenlijk onmogelijk in te schatten hoeveel chauffeurs momenteel dreigen op 10 september a.s. hun Code95 niet rond te hebben. CBR en CCV hebben die cijfers niet voorhanden. Het is niet eens duidelijk hoeveel chauffeurs beroepsgoederenvervoer er in Nederland zijn. “De pijn zit ‘m bij de kleinere transportbedrijven en eigen rijders. De grotere bedrijven hebben hun zaken goed voor elkaar, maar bij kleinere is het minder goed geregeld, dus die moeten nu veel inhalen”, zegt Moniek de Vries, Operationeel Directeur Verkeersveiligheid Groep Nederland. Zij beaamt net als EVO dat alle Code95 cursussen momenteel mutjevol zitten. “Iedere dag zitten de klasjes vol. Maar naar mijn inschatting is de opleidingscapaciteit, in ieder geval bij ons platform Code95 Nederland, voldoende om elke chauffeur tijdig zijn nascholingsuren te laten halen. Maar de tijd dringt wel, uiteindelijk is het nog goed zes weken tot aan 10 september.”

Terug naar overzicht
Officieel verkozen tot:   Beste Opleider van Nederland 2018 Kennismaken? Bel dan 033 - 450 62 70
Copyright 2016 HER Opleidingen bv | Informatie nodig? Tel: 033-450 6270 of mail naar: info@her-opleidingen.nl | Partner Code Gezond en Veilig Magazijn Webdesign: Webton.nl
Cursusoverzicht Naar boven