De slider is niet ingesteld bij de opties. Stel deze nu in

Jaaroverzicht 2019 iSZW, van 71 naar 69 dodelijke arbeidsongevallen.

Echt veel lijkt er niet verbeterd, het aantal dodelijke ongevallen is gedaald van 71 naar 69 slachtoffers. De meeste ernstige arbeidsongevallen zijn te betreuren in de bouw en afvalverwerkende industrie. De sectoren bouw, afvalbeheer, landbouw/bosbouw en visserij, industrie en vervoer en opslag staan steevast in de top 5.

Jaaroverzicht 2019 iSZW, van 71 naar 69 dodelijke arbeidsongevallen.

De meeste dodelijke slachtoffers (in absolute zin) vielen eveneens in de sector bouw. In 2019 overleden 18 slachtoffers in de sector bouwnijverheid, gevolgd door de sectoren vervoer en opslag (10), industrie (9), landbouw / bosbouw en visserij (8) en de handel (7).

De meeste slachtoffers waren werkzaam bij bedrijven met minder dan 10 werknemers. Net als in voorgaande jaren springen de ongevalstypen ‘contact met een bewegend object’, ‘vallen (niet van hoogte)’, ‘contact met de bewegende delen van een machine’ en ‘val van hoogte’ er het meest uit.

30% komt in contact met bewegend object, 16% vallen (niet van hoogte) 16% contact met bewegende delen van machine, 14% vallen van hoogte, 8% overig, 7% overig contact met object, 8% aanrijding met een voertuig.

Deze verhouding is al 5 jaar hetzelfde. Dan mag je je toch als inspectie en veiligheidskundigen zo langzamerhand wel eens achter de oren krabben en eens goed na gaan denken over waarom we:

– het contact met een bewegend object niet naar beneden krijgen?
– het vallen (niet van hoogte) niet kunnen verminderen?
– het contact met bewegende delen van machine niet kunnen voorkomen?
– het vallen van hoogte niet (hoe cryptisch) omlaag krijgen?

Er is sprake van een ernstig ongeval als het slachtoffer opgenomen wordt in het ziekenhuis, wanneer er sprake is van blijvend letsel of als het slachtoffer overleden is aan de gevolgen.

Het aantal meldingen hiervan is tussen 2015 en 2019 toegenomen met 22%. De toename van 2019 ten opzichte van 2018 met 4% is laag te noemen, zeker als je de toename van het aantal werkenden en een bloeiende conjunctuur in acht neemt.

Het gehele rapport lezen?

Volg dan deze link: https://www.inspectieszw.nl/publicaties/rapporten/2020/05/14/monitor-arbeidsongevallen-en-klachten-arbeidsomstandigheden

Of hier downloaden?

Bron: Werkveilig 6s4s

Officieel verkozen tot:   Beste Opleider van Nederland 2018 Kennismaken? Bel dan 033 - 450 62 70